Artykuły

Dzień pełen supermocy

Zdjęcie przedstawia rysunki wykonane przez dzieci, rozłożone na podłodze.

Mamo, Tato poświęćcie pół godzinki by zadbać o supermoce Waszej Rodziny.


Kochane Dzieci,
niestety nie możemy się spotkać, by razem dzielić się tym co nas cieszy, co dla nas ważne, co nas gryzie.
Na przekór przeciwnościom chcemy by to wszystko co do tej pory przeżyliśmy, co wspólnie odkryliśmy było nadal żywą częścią każdego z Waszych dni.
Skoro póki co nie możemy razem odkrywać, tego co w nas piękne i wartościowe, zaprosimy do tej podróży Wasze rodziny! Na pewno pamiętacie, ze od kilku spotkań w ramach zajęć socjoterapeutycznych odkrywaliśmy i poznawaliśmy swoje supermoce, czyli nasze mocne strony, nasze siły charakteru. Pamiętacie? Każdy z nas je ma i to ma ich naprawdę dużo!

Na zdjęciu dla przypomnienia karty które już doskonale znacie. Zerknijcie na nie jeszcze raz, opowiedzcie rodzicom jaką supermoc kryje się za każdą z kart.
O niektórych wiemy doskonale, potrafimy je wymienić, te cechy możemy porównać do dojrzałych owoców, inne czekają żeby je odkryć, one są jak nasionka, które dopiero się rozwiną. Jakie wybraliście jako swoje najsilniejsze? A które są jeszcze jak nasionka?

Przypomnijcie sobie też „Reflektor naszej uwagi”, gdzie kierujemy strumień naszej uwagi, na czym się skupiamy. Pamiętacie, ze nasz umysł lubi skupiać się na tym co zrobiliśmy źle, co w nas słabe, ale my już o tym wiemy i możemy uczyć się koncentrowania na tym, co w nas dobre, co nam się udało, co chcemy żeby wzrastało. Rozwijamy i wzmacniamy nasze mocne strony każdego dnia, podejmując kolejne zadania, obowiązki i wyzwania jakie na nas czekają, jednak często nie zauważamy, jak wiele ich mamy.
Teraz kiedy już troszkę wszystko sobie przypomnieliście, czas żeby nasionka Waszych supermocy pięknie wzrastały! Pamiętajcie bądźcie uważni, wnikliwie obserwujcie, czy może jakaś supermoc nie zaczyna w Was kiełkować, a wtedy zauważcie ją, pozwólcie się pojawiać coraz częściej i pięknie rozwijać.
Pamiętajcie każdy z nas to superbohater, chociaż nie ratujemy świata to codziennie radzimy sobie z wieloma większymi i małymi sprawami i wyzwaniami! Wierzymy, ze kiedy się spotkamy każdy z was będzie silny dzięki swoim supermocom. To co? Bierzemy głęboki wdech i peleryna supermocy już dodaje nam energii!

Loga Fundusze Europejskie, Rzeczpospolita Polska, Małopolska, Unia Europejska.
Czytaj więcej: Dzień pełen supermocy

Gorączka – jak działać?

Zdjęcie rodzica z dzieckiem oraz termometrem symbolizującym chorobę.

Każdy z nas zmagał się w życiu z gorączką, jednak gdy chorują dzieci- „chorujemy” razem z nimi. Gorączka to stan podwyższonej temperatury ciała, który informuje o podjętej walce organizmu z  ustrojstwem, które nabył.

Temperatura ciała dziecka różni się nieco od dorosłego, a i to jest zależne od miejsca pomiaru, tak ku przestrodze – nie popadajmy od razu w panikę…

  • 36,9-37 °C- pomiar w jamie ustnej, który jest długotrwały; by był miarodajny trwa przeciętnie 20-30min. Należy pamiętać, by nie wykonywać takiego pomiaru zaraz po jedzeniu i piciu, gdyż te czynności zaburzają wynik.
  • 37,1- 37,6 °C- pomiar w odbycie; trwa około 30 sekund. Ważne jest, by w trakcie pomiaru używać tylko termometrów elektronicznych, gdyż może się tak zdarzyć, że dziecko podczas sprawdzania temperatury zaciśnie pośladki i termometr szklany ulegnie pęknięciu wewnątrz odbytu!
  • 36,6-37 °C- pomiar w uchu; jest bardzo szybki- trwa 2-3 sekund i jest najdokładniejszy, gdyż błona bębenkowa ucha ma taką samą temperaturę jak ośrodek termoregulacji. Jednak do tej czynności należy używać specjalnych termometrów elektronicznych. Możne je kupić chociażby w dobrych aptekach 🙂
  • 36,6 °C- pomiar pod pachą; najbardziej tradycyjny, lecz czy rzeczywiście miarodajny to sami oceńcie:) ciężko jest utrzymać dziecko przez ok 10 minut w bezruchu, używając jeszcze do tego szklanego termometru:)

Temperatura niemowlaka waha się między 36,6 °C, a 37,5 °C, gdyż nie jest wykształcony do końca jego ośrodek termoregulacji, przez co może się różnić nawet w porach dnia, a także może wzrastać po długim płaczu.

Czytaj więcej: Gorączka – jak działać?

Jak ocenić bezpieczeństwo zabawek?

Zdjęcie ozdobne z napisem "TOYS".

Zabawka to szczególny produkt, który powinien bawić, uczyć i rozwijać dziecko, ale przede wszystkim powinien być dla dziecka bezpieczny. Kupując zabawki dla dzieci powinniśmy zwracać uwagę nie tylko na funkcjonalność i wygląd zabawki, ale również na to skąd pochodzi i czy zabawka będzie bezpieczna. Można się zastanawiać jak to sprawdzić, gdy zabawka jest w pudełku a wokół nas czujnie krąży ekspedientka. Nie trzeba otwierać pudełka by to sprawdzić, wystarczy zwrócić uwagę na etykiety zabawek, z niej można bardzo dużo wyczytać.

Czytaj więcej: Jak ocenić bezpieczeństwo zabawek?

Profilaktyka i resocjalizacja uzależnień od alkoholu w środowisku lokalnym- między teorią a praktyką.

Artykuł został opublikowany w Czasopiśmie Studenckim Koła Naukowego Pedagogów Resocjalizaycjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego „Reska – ResUJ  z nami” oraz Jagiellońskiej Bibliotece Cyfrowej.cje w Placówce.

Lokalny system profilaktyki i resocjalizacji to zagadnienie niezwykle istotne w dobie współczesnych czasów pełnych kryzysów gospodarczych, zagrożonych perspektyw i przemian społecznych. Jeszcze większe znaczenie zyskuje w momencie, gdy rozpatruje się je w kontekście uzależnienia od alkoholu, będącego nieodzowną  konsekwencją wyżej wymienionych.

Czytaj więcej: Profilaktyka i resocjalizacja uzależnień od alkoholu